למה חברות התעופה יחזרו לישראל בעקבות ביטול חוק טיבי?
לאחר חודשים ארוכים של דיונים, וועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את ביטול חוק טיבי, שמקנה פיצויים לנוסעים במקרה של ביטול או דחיית טיסות. מטרת השינוי בחוק היא לעודד חברות תעופה זרות לחזור ולפעול בישראל, אחרי תקופה של הפסקות טיסות נרחבות בשל המצב הביטחוני והבעיות הכלכליות שהיו קיימות בשוק התעופה. ביטול החוק מאפשר לחברות התעופה לבטל טיסות או לדחות אותן בלי להתחייב לפיצוי כלפי הנוסעים.
מה מביא את חברות התעופה חזרה?
ביטול חוק טיבי נעשה לאחר שצורפה התובנה העמוקה כי רק שינוי בחוק יוכל להניע את חברות התעופה הזרות לשוב לישראל, באופן שיתמוך בהחזרת טיסות לישראל ופתיחת קווים חדשים. המהלך הזה יאפשר לחברות להימנע מהפסדים כלכליים גדולים, במיוחד כאשר מציאת כרטיסי טיסה חלופיים יקרה מאוד ומעלה את העלות הכוללת של הטיסות. בשוק התעופה המורכב והפגיע, במיוחד לאחר תקופה של אי יציבות ביטחונית, חברות התעופה זקוקות לגמישות רבה יותר כדי להימנע מהוצאות בלתי מתוכננות.
.png)
ההקלות לחברות תעופה ישראליות וזרות
לפי התיקון בחוק, חברות תעופה לא יידרשו להודיע על ביטול או שינוי טיסה 14 ימים מראש, אלא 3 ימים בלבד, דבר שמאפשר גמישות רבה יותר בהתמודדות עם סיטואציות משתנות. כמו כן, נקבע מנגנון המאפשר למשרד התחבורה לשנות את החוקים וההטבות לנוסעים בעת חירום, מה שמבטיח גמישות מצד אחד, ויכולת לחברות להתמודד עם מצבי חירום. בנוסף, נקבע מנגנון ביטחוני ורגולטורי לפיצוי חלקי לחברות במקרה של קווים לארה"ב, דבר שיכול להגדיל את היצע הטיסות בצורה משמעותית.
סיבות נוספות לשוב לישראל
בנוסף לביטול חוק טיבי, ישנן סיבות נוספות שמובילות את חברות התעופה הזרות לשוב לישראל. קודם כל, מדובר בתקופה שבה יש דרישה לשירותי תעופה מגוונים יותר, ובמיוחד כאשר יש צורך בטיסות ישירות מישראל ליעדים פופולריים כמו ארה"ב. השוק הישראלי דורש יותר טיסות ישירות ולו רק כדי לשרת את הצרכים של הנוסעים המקומיים והתיירים. מאמצים לשדרג את קווי התעופה וההגבלות על פיצויים יובילו לצמיחה בהיצע, כמו גם לפתיחה של קווים חדשים שיכולים להניב רווחים לחברות.
מגבלות נוספות שצריך לקחת בחשבון
אף על פי שביטול החוק מספק הקלה משמעותית לחברות התעופה, אין זה אומר שהן ימהרו לחזור באופן מיידי. ישנן מספר בעיות נוספות שהחברות חייבות לקחת בחשבון, כמו חוסר יציבות במצב הביטחוני ומחסור בטיסות נוספות במועד הנוכחי. עונת התיירות אינה בעיצומה, והלחץ הכלכלי לא צפוי לרדת בזמן הקרוב. חברות רבות ימשיכו להעריך את הסיכונים, ויודיעו על החלטותיהם בהתאם למצב הכללי בשוק ובישראל.